<p>A dizájner, magyarul formatervezett báli ruhák nemcsak napjainkban melengetik meg az bálozni, vörös szőnyegen végigvonulni szerető hölgyek szívét. Már a múlt század elején is szebbnél szebb ruhakölteményeket alkottak neves művészek. De az igazi robbanás ezen a téren a 30-as években következett be, majd a 60-es évek végén fordult egy nagyot a fejlődés iránya.</p>
Marcelle Lender francia énekesnő 1903-ban Jacques Doucet tervező kreációjában pózol. A vonalvezetés és stílus a kornak megfelelő; nem meghökkentő, csupán elegáns
Jeanne Paquin francia divattervező az, aki nem félt a merész, modern és kreatív újításoktól. A kép 1914-ben készült, Paquin ekkor többféle keleti stílusú estélyit tervezett
A békeidőkben általánossá vált a fűző mellőzése, a szabad, bohém tánchoz alkalmas darabok viselése. Paul Pioret is ezt az irányt követi
A legnagyobb áttörést a divattörténetben egyértelműen Gabrielle Chanel hozta a 30-as években. Nemcsak a divatvilág szimbóluma egyedi stílusú ruháival, a női szerepet is forradalmasította azzal, hogy nyíltan szembement a korszellemmel
Lucien Lelong báli ruhái is a praktikumot, szabadságot helyezik előtérbe. Lelong sokat mutató, sejtelmes darabjaival igazi forradalmár volt a második világháború előtti években
A természetes szépséget, a nő és az öltözék harmóniáját hangsúlyozta Madeline Vionnet. A háborús években visszafogottnak, klasszikusnak tűnő darabokat tervezett, némi csavarral
A negyvenes években a csöppnyi, egyszerű dizájner ruhákat felváltották a klasszikus báli ruha stílusúak. Hatalmas szoknya, nőies szabás. Edward Molyneux angol divattervező is ezt a vonalat követte
Az ötvenes években a divattervezőket a hercegnők ihlették. Sorra készültek a habos-babos báli ruhák, a filmcsillagok és hírességek Christian Dior, Nina Ricci, Charles James és sok más tervező ruhakölteményeiben pompáztak a vörös szőnyegen
A következő évtizedben ismét a könnyen eső, lenge estélyiké lett a főszerep. A hatvanas évek elején az egyszerűség dominált, mint ennél az Yves Saint Laurent-darabnál
A hatvanas évek végén pedig a bohém hippik stílusa köszönt vissza az estélyiken. Az Ossie Clark által tervezett jól tükrözi ezt
A hetvenes évek irányvonala az lehetne, hogy minél extrémebb, annál jobb. Szinte egymást túllicitálva készítették el a szélsőséges kreációkat. Ez az irányvonal azóta is tart
Az extrém stílus sokszínűséggel párosult. Christian Lacroix például nem félt a naplemente színeit keverni, hisz az elv az lett, hogy a dizájner ruha minél kiemelkedőbb, emlékezetesebb legyen
A kilencvenes évektől a napjainkig az a báli ruha lényege, hogy minél meghökkentőbb és eklektikusabb legyen. Hol vannak már a régi idők darabjai, mikor egy-egy stílus évekig uralkodott!
Képek a Vasárnap 5. számában!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.