Itt következő beszámolóm fanyalgó hangvétele bizonyára korom, neveltetésem és ezekből fakadó konzervativizmusom számlájára írandó. Mert lehet, hogy ami számomra fanyalgásra ad okot, mások számára örvendetes, régóta áhított újítás, szakítás a „múzeumszínház” ásatag hagyományaival.
A hatásos hatástalanítása
A Szlovák Nemzeti Színház Spartacus-előadásával ugyanez a bajom: itt is hemzseg a modernitásként szervírozott felületesség és logikátlanság. Hogy miért kellett az 1998-as felújítás után ismét felújítani Hacsaturján rendkívül hatásos balettjét? Talán annak bizonyítására, hogy a leghatásosabbat is lehet hatástalanítani, csak akarni kell. Lehet például nagy ívű, csupa szív, szárnyaló zenére állni, vagy egy helyben topogni, a nagy érzelmeket nem tánccal, csupán simogatással, kézösszekulcsolással fejezve ki, lehet gyermekmedencében pas de deux gyanánt bokáig vízben tocsogni, miközben jelzett díszletek vannak körös-körül, de a víz garantáltan valódi, ahogy a tűz is a gladiátorok szállásán, lehet áramfejlesztőket (!) falra vetíteni háttér gyanánt, lehet a színszimbolikának fittyet hányva hófehérbe öltöztetni a kegyetlen, perverz Crassust, de a liliomlelkű Frígiát is, lehet priccsekkel telerakni a színt, hogy ne kelljen betáncolni a teret, mert arra nincs elég koreográfusi invenció, magas vastraverzről táncost tűzoltólépcsőn lemászatni, Crassust lenge, bő gatyába, a római legionáriusokat középkori lovagi mezbe öltöztetni, és még sok minden mást.
A főszereplő tulajdonképpen nem is a jellegtelen Spartacus, aki folyton párviadalban megölt gladiátortársa, Harmodius szellemével viaskodik, az ő sugallatainak engedelmeskedik, és szinte erőszakkal kell társainak rávenni, hogy fogadja el a vezér szerepét, hanem a mindenütt jelenlévő Crassus. Aigina, a Crassusba reménytelenül szerelmes kurtizán maga toborozta utcalányokkal szexuális diverziót hajt végre Spartacus táborában, és lefegyverzi a fél kézzel partnernőjüket tapizó, fél kézzel kardot lengető férfiakat. Megjelenik Crassus, és katonáival lemészárolja a védtelen gladiátorokat. Harmodius, a mindenható kísértet azonban ismét életre kelti őket, de aztán tisztázatlan körülmények között mégis meghalnak, amit a zsinórpadlásról leeresztett vörös póznák hivatottak jelezni. Spartacust Harmodius véres árnya s. k. cipeli fel egy dobogóra – a műsorfüzet szerint „az örökkévalóság világába”. Gyászoló asszonyok virágot hoznak a mártírium színhelyére, mögöttük gyásztól megtörten Crassus katonái ballagnak, sőt maga Crassus is a vigasztalhatatlan fájdalom pózába meredve várja a függöny legördülését.
A jobb sorsra és főleg invenciózusabb koreográfiára érdemes táncosok – Roman Novitzky (Spartacus), Andrej Kremz (Crassus), Klaudia Bittererová (Frígia), Eva Petráková (Aigina) és Vladimír Snížek (Harmodius) minden tőlük telhetőt megtettek a produkció sikerre vitele érdekében, megérdemelték a tapsot. Megérdemelte a Martin Mázik vezényelte zenekar is, amely függetlenítve magát a színpadot belengő unalomtól, izzóan szenvedélyes muzsikát produkált. Koreográfia és rendezés: Ján Ďurovčík, díszlet: Boris Kudlička, jelmez: Alexandra Grusková.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.