Barbie – Világkép futószalagról

b

A megjelenése óta eltelt hét elég volt ahhoz, hogy a Barbie világszerte felrobbantsa a mozikasszákat. Ezúttal is fennáll azonban a veszély, hogy Hollywood csupa rossz tanulságot von majd le a siker láttán. Greta Gerwig rózsaszínben pompázó filmjére ugyanis nem (csak) a külcsín miatt fogunk emlékezni.

A történet a fiktív Barbielandbe kalauzol el bennünket, ahol évtizedek óta harmónia, játékosság és fényűzés uralja a Barbie-k és a Kenek hétköznapjaikat. Egyszer azonban minden megváltozik: az eredeti, sztereotipikus Barbie (Margot Robbie) mosolya leolvad, lábait pedig ostrom alá veszi a narancsbőr. Hogy helyrehozza az egyensúly megmagyarázhatatlan felbomlását, oldalán Kennel (Ryan Gosling) nekivág az emberek világának, melyben a patriarchátus többé nem létező fogalom. Miért is lenne, ha egyszer a Barbie-babák megmutatták, hogy egy nő bármi lehet?

Műanyag valóság

Aki látta Gerwig korábbi filmjeit, azt nem fogják váratlanul érni a jelmez- és díszlettervezési bravúrok. Barbieland cicomás, mégis plasztikus épületei és kosztümjei nemcsak emléket állítanak a Barbie-történelem ikonikus és feledésbe merült szettjeinek, de a cselekményt is maradéktalanul kiszolgálják.Ebben a filmben valóban játékokról van szó: műanyag figurákról, akik mindennapjait vállalati mutatók és fogyasztói fantáziák határozzák meg. Barbielandben még a horizont is csupán festék egy kartonpapíron, a tenger pedig mozdulatlan, szilárd hullámok mezeje. Mindezt a rendezés is tiszteletben tartja; a szereplők a fizika törvényeire fittyet hányva, gyermeki túlzással esnek hasra, fordulnak fel az autóval vagy éppen lépnek ki a házból – mert ez a forgatókönyv még ezt is eseményként kezeli. Tökéletesre csiszolt felszín, ami viszont pár réteggel mélyebben tartogatja a legnagyobb meglepetéseit.

Aki egy könnyed, szerény nyári kalandot vár a Barbie-tól, az minden bizonnyal csalódni fog; amint ugyanis a címszereplő és Ken elhagyják mesés otthonukat, a film egy kisebb nőjogi manifesztóvá alakul. Az átváltozás pedig makulátlan. A filozófiai hátteret kapásból egy rendkívül ötletes Mátrix-utalással vezetik fel, ezt követően pedig fokozatosan darabjaira esik Barbie romantizált világképe cinikusabbnál cinikusabb felismerések és párbeszédek útján. Ráeszmél, hogy tökéletes vonulatai és csillogó mosolya a legtöbb lány számára egyet jelent a nők felé állított, irreális és tárgyiasító elvárásokkal. Ez nagyjából a harmincadik percben történik, a maradék 70-et pedig annyira ügyesen rejtegették a marketing során, hogy még csak véletlenül sem akarnám elrontani annak, aki (még) nem látta. Legyen elég annyi, hogy a film leteszi a voksát a témában, határozottan, merész szatíra kíséretében, nem kevés humorral meghintve.

b

Hi, Barbie! Hi, Ken!

Ez utóbbi mindenképp kiemelt figyelmet érdemel, napjainkban ugyanis egyre ritkább, hogy egy film őszintén meg tudjon nevettetni. Nem azáltal, hogy szereplői kellemetlen önreflexióval tudomást vesznek egy-egy helyzet abszurditásáról, hanem a klasszikus módon: frappáns megszólalásokkal és meglepő csattanókkal. A legerősebb komikusi véna Ryan Gosling alakításában mutatkozik meg, aki bizonyítja, hogy idő- és tehetségpazarlás őt újra meg újra a melankólikus szépfiú szerepébe castingolni. Egyszerűen fürdik Ken bájos naivitásában és színpadias túlzásaiban, a történet során pedig az ő karaktere írja le a legtisztább, mégis legmeredekebb ívet. A vezéralakítást nyújtó Margot Robbie-nak ugyan kevesebb alkalma nyílik nevettetni, hiszen még saját mosolya is percről percre hamisabbá keseredik, mégis tündököl a nyár talán legnagyobb szerepében. Azt már minden sajtóorgánum megállapította, hogy külsejét tekintve mintha Barbie megformálására született volna (erre maga a narrátor is tesz egy rendkívül szellemes megjegyzést), játéka viszont, akárcsak a film egésze, túlmutat a felszíni csillogáson. Robbie az érzelmi skála minden árnyalatát mértani pontossággal jeleníti meg, és ha egy hajszálnyival is hiteltelenebbül omlana össze a vásznon, az egész cselekmény ellaposodna.

Szerencsére egyben marad, még akkor is, ha helyenként láthatóan sebtapaszok fogják össze. Van például egy kukázható mellékszál a Mattel vállalat vezérigazgatójával, akinek funkciója igazából egyértelmű; elterelni a figyelmet a film egyik nagy csavarjáról. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy a teljes történet ismeretében időhúzásnak érződik a jelenléte, még ha Will Ferrell apait-anyait bele is ad, hogy kellemesen utálhatóvá gyúrja a figurát.

Van, ahol betiltották a Barbie-t

Bár a Barbie kritikai és közönségfogadtatása elsöprően pozitív, a produkció nincs híján botrányoknak. Elsőként azzal fordította magára a sajtó figyelmét, hogy a forgatás során felhasznált, hatalmas mennyiségű rózsaszín festék miatt világszinten hiány keletkezett a termékből. Ázsiában viszont komolyabb problémák is felmerültek: Vietnámban tiltólistára került a film, egy jelenetében ugyanis olyan térkép tűnik fel, melynek határvonalai szinte teljes egészében kínai fennhatóság alá helyezik a Dél-kínai-tengert, ezzel megsértve több ázsiai ország területi autonómiáját.

Nincs kompromisszum

Sokan azt is kiemelik majd, hogy a film igazából kirekesztő a férfiakkal szemben, ezáltal pedig aláássa a saját mondanivalóját. Ezzel nem tudok és nem is fogok egyetérteni. Gerwig nem köntörfalaz, a szemérempontjainál ragadja meg és figurázza ki a patriarchátust, ettől azonban nem válik férfigyűlölővé. Sőt, a férfi lét olyan aspektusaival szemben is empátiát mutat, melyeket korábban még sosem reprezentáltak nagy költségvetésű hollywoodi filmben. Akárki is vagy, a Barbie nem ellened szól – amíg hajlandó vagy meghallgatni, és hinni neki. Ebben nem köt kompromisszumot.

A kérdés adott: tényleg ez volna a nyár legnagyobb filmje? Több jelző is van, amit bátran ráaggatnék: legmerészebb, legcinikusabb, legintelligensebb, legkörültekintőbb. A „legnagyobb” számomra kevésbé megfogható. De a moziból kifelé ti azért bátran próbáljatok utánanyúlni!

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa a Vasárnap.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?